למה כל כך נפוצים המקרים בהם קיים אינטרס משותף ברור בין הצדדים ולמרות זאת מופיעים מתחים וקצרים?
לא פעם קורה לנו שאנו פונים אל אדם כלשהו ועושים כל מה שביכולתנו על מנת ליצור הבנה, שיתוף פעולה ועדיין לא מצליחים להשיג את זה. מוכר?
יש הרבה הסברים, אבל מרבית המתחים והקצרים נובעים מאי הבנה וזיהוי האדם שמולנו.
הרבה מאי ההסכמות וההתנגדויות הנוצרות בשיחה הן תוצאה של אי הבנה או זיהוי של סגנון התקשרות של האדם העומד מולנו. הרי זה לא מספיק שנהיה ברורים לעצמינו.
על מנת להשיג תוצאה בשיחה, לענות על צורך מסוים ולהיות מסוגל לתת מענה, צריך שהצד השני יבין אותנו ותיווצר "כימיה" בינינו.
ברגע שנדע לדבר בשפת המקשיב, גדלים הסיכויים שלנו ליצור את אותה הבנה.
היכולת לזהות את סגנון התקשורת של האדם מאפשרת לנו לנוע ביתר קלות בכל סיטואציה עם אנשים, למשל: קביעת פגישה עם לקוח, קולגה או אפילו דייט, פתיחת שיחה מעמתת או לחילופין שיחה משבחת.
יכולת זו תעזור לנו :
? לתכנן את מבנה השיחה
? לצפות התנהגות
? לדעת איך להתמודד עם כעסים והתנגדויות
? ליצור שינוי או לחילופין לחזק רעיון מסוים
רובנו מסתפקים בהעברת מסרים בסגנון שלנו, כלומר "אנחנו את שלנו אמרנו" ולפעמים אפילו לא מוודאים הבנה מהצד השני. המטרה היא להעביר מסר אפקטיבי, באופן שייקלט ויצור תגובה בהתאם לכוונת משדר המסר.
אתן מספר דוגמאות:
? אם זיהינו שהאדם מתקשר קצר, תכלס, בשורה תחתונה - אין טעם להרחיב איתו בשיחה, להוסיף הרבה מלל ולמרוח כל משפט.
? לחילופין אנשים שמרבים במילים, מביעים התעניינות אישית - ירצו מכם את אותו הדבר.
? הקופצניים, מלאי הרעיונות, כל אלה שמשפט שלהם נראה כמו זיקוק צבעוני - יתחברו לאותה רמת האנרגיה מן הצד השני וברוב המקרים יאבדו את סבלנותם אם תרחיבו במשפטים ותנאמו מולם.
יכולת לתקשר בהרבה "שפות" תשפר באופן משמעותי את:
? יכולת הניהול
? הנעת עובדים ורתימתם
? צמצום מתחים וחיכוכים ביחסי עבודה שונים
? שיפור יכולות מו"מ והגדלת שיתופי פעולה
הרי אם נדבר כל הזמן רק בשפה שלנו, רוב השיחות שלנו יהיו עם עצמינו ובד"כ זו ממש לא המטרה...
לא פעם קורה לנו שאנו פונים אל אדם כלשהו ועושים כל מה שביכולתנו על מנת ליצור הבנה, שיתוף פעולה ועדיין לא מצליחים להשיג את זה. מוכר?
יש הרבה הסברים, אבל מרבית המתחים והקצרים נובעים מאי הבנה וזיהוי האדם שמולנו.
הרבה מאי ההסכמות וההתנגדויות הנוצרות בשיחה הן תוצאה של אי הבנה או זיהוי של סגנון התקשרות של האדם העומד מולנו. הרי זה לא מספיק שנהיה ברורים לעצמינו.
על מנת להשיג תוצאה בשיחה, לענות על צורך מסוים ולהיות מסוגל לתת מענה, צריך שהצד השני יבין אותנו ותיווצר "כימיה" בינינו.
ברגע שנדע לדבר בשפת המקשיב, גדלים הסיכויים שלנו ליצור את אותה הבנה.
היכולת לזהות את סגנון התקשורת של האדם מאפשרת לנו לנוע ביתר קלות בכל סיטואציה עם אנשים, למשל: קביעת פגישה עם לקוח, קולגה או אפילו דייט, פתיחת שיחה מעמתת או לחילופין שיחה משבחת.
יכולת זו תעזור לנו :
? לתכנן את מבנה השיחה
? לצפות התנהגות
? לדעת איך להתמודד עם כעסים והתנגדויות
? ליצור שינוי או לחילופין לחזק רעיון מסוים
רובנו מסתפקים בהעברת מסרים בסגנון שלנו, כלומר "אנחנו את שלנו אמרנו" ולפעמים אפילו לא מוודאים הבנה מהצד השני. המטרה היא להעביר מסר אפקטיבי, באופן שייקלט ויצור תגובה בהתאם לכוונת משדר המסר.
אתן מספר דוגמאות:
? אם זיהינו שהאדם מתקשר קצר, תכלס, בשורה תחתונה - אין טעם להרחיב איתו בשיחה, להוסיף הרבה מלל ולמרוח כל משפט.
? לחילופין אנשים שמרבים במילים, מביעים התעניינות אישית - ירצו מכם את אותו הדבר.
? הקופצניים, מלאי הרעיונות, כל אלה שמשפט שלהם נראה כמו זיקוק צבעוני - יתחברו לאותה רמת האנרגיה מן הצד השני וברוב המקרים יאבדו את סבלנותם אם תרחיבו במשפטים ותנאמו מולם.
יכולת לתקשר בהרבה "שפות" תשפר באופן משמעותי את:
? יכולת הניהול
? הנעת עובדים ורתימתם
? צמצום מתחים וחיכוכים ביחסי עבודה שונים
? שיפור יכולות מו"מ והגדלת שיתופי פעולה
הרי אם נדבר כל הזמן רק בשפה שלנו, רוב השיחות שלנו יהיו עם עצמינו ובד"כ זו ממש לא המטרה...